Az érzelmek

erzelmek“Az érzelem számomra fontos dolog. Érzem például, ha éhes vagyok…” – énekli a L’art pour l’art Társulat. :)

És valóban, az érzelem igenis fontos dolog, még akkor is, ha nem tudatosítjuk magunkban, hogy bizony, amit éppen cselekszünk, vagy nem cselekszünk, ahogy reagálunk a világ dolgaira, az mögött érzelmek húzódnak meg, és a reakciónk sokszor attól függ, milyen érzelmi állapotban vagyunk éppen.

“Az érzelem szó legtöbb indoeurópai nyelvben a latin emovere szóból ered, amely az e- (kifelé, ki-) és movere (mozog) szó összetétele.” (forrás: Wikipédia) Tehát az érzelmeinkkel kifejezünk valamit, információt közlünk a másik emberrel. Rendszerint akaratlanul, válaszként egy külső vagy belső ingerre.

Az érzelmek csoportosítása és meghatározása heves vitákat szül az érzelemkutatással foglalkozók körében. A mi mindennapi életünket nézve ezeknek nincs is igazán jelentősége. Sokkal fontosabb, hogy az az érzelem jó érzést okoz, vagy rosszat. Éppen ezért mi most csak a polaritásukra koncentrálunk majd a továbbiakban.

Ha olvastad Esther és Jerry Hicks: Kérd és megadatik című könyvét, akkor nem lesz ismeretlen számodra az a kifejezés, hogy érzelemlétra.

Esther és Jerry Hicks azt állítja, hogy a különböző érzelmeknek különböző a rezgésszáma. Nem kell hinni a rezgésekben, de gondolj arra, amikor találkozol valakivel, és érzed, hogy szimpatikus az illető, vagy ellenszenves, szó szerint  fárasztó, vagy ellenkezőleg, jól érzed magad a társaságában. Ez nem véletlen. A tudatalattid veszi a hullámokat, még akkor is, ha szavakkal nem tudod megfogalmazni, mi tetszik vagy mi nem tetszik a másik emberben.

Nézzük akkor az érzelmi skálát!

  1. Boldogság – Tudás – Magabiztosság – Szabadság – Szeretet – Nagyrabecsülés

  2. Szenvedély

  3. Lelkesedés – Öröm – Elragadtatás

  4. Örömteli várakozás – Hit

  5. Derűlátás

  6. Remény

  7. Belenyugvás

  8. Unalom

  9. Borúlátás

  10. Türelmetlenség – Kielégületlenség – Bosszankodás

  11. Legyőzöttség érzete

  12. Csalódottság

  13. Kétség

  14. Aggodalom

  15. Mások hibáztatása

  16. Elbizonytalanodás

  17. Harag

  18. Bosszúvágy

  19. Düh – Gyűlölet

  20. Irigység

  21. Bűntudat – Önbecsülés hiánya – Fenyegetettség érzete

  22. Tehetetlenség – Elkeseredettség – Fájdalom – Kétségbeesés – Szorongás

A létra legalacsonyabb fokán érezzük a legramatyabbul magunkat, és az a cél, hogy ha nehézségek árán is, de egyre feljebb és feljebb tornázzuk magunkat, mindaddig, amíg el nem jutunk a létra legfelső fokára. Ha már kicsit jobban érezzük magunkat, az óriási jelentőséggel bír.

Jó, ha tudatosan el tudod helyezni magad az érzelmi létrán egy történéssel kapcsolatban. Akkor már lehetőséged nyílik arra, hogy felismerd, hogyan tudnál feljebb lépni, még akkor is, ha a dühödet bosszúvágyra vagy haragra cseréled. Engedd meg magadnak, hogy haragudj, mert csak te tudod, hogy ez csak egy fok a létrádon, és ezen keresztül tudsz elindulni az elbizonytalanodás felé, majd feljebb és feljebb, amíg a legkedvezőbb érzelmi állapotba nem kerülsz.

Képzeld el azt a szituációt, hogy a gyereked eltört egy tányért vagy poharat a készletből. Hogyan kezeled? Milyen lesz a reakciód? Akár tudatában vagy, akár nem a reakciód bizony attól függ, hogy az adott pillanatban az érzelmi létrád melyik fokán állsz!

Leordítod a haját, hogy lehetett ennyire béna és ügyetlen? Megfenyegeted, hogy levonod a tányér/pohár árát a zsebpénzéből? Sőt, egy egész készletet követelsz tőle, mert ilyent már nem lehet kapni? Vagy megnyugtatod, hogy ez bárkivel megesik, kit érdekel egy vacak tányér/pohár és segítesz neki összetakarítani a szilánkokat, vigyázva, hogy senki ne vágja el a kezét.

De az is lehet, hogy azt mondod: “Na, végre! Untam már!” – és alig várod, hogy újat vegyél helyette.

Egyáltalán nem mindegy, melyik reakciót választod, mert a te visszacsatolásod a pohártörésre, meghatározza majd, hogy a gyermeked merre mozdul az ő érzelmi létráján. Olyan ez, mint egy láncreakció, de fontos, hogy tudd: a döntés a Te kezedben van!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.